Kernwaarden
Kernwaarden sturen ons professionele gedrag en zij vormen de basis van waaruit wij denken en handelen. Kernwaarden laten zich herkennen in de wijze waarop wij met elkaar omgaan, met elkaar communiceren, beleidskeuzes maken en verantwoording afleggen. Vanuit de kernwaarden geven wij in combinatie met ons motto richting en inhoud aan onze missie en visie.
Ambitie
Wolderwijs stelt zichzelf duidelijke doelen en legt de lat hoog. Om onze ambities te bereiken investeren wij in vakmanschap. Wolderwijs wil vernieuwend zijn en zoekt altijd naar nieuwe wegen om de gestelde doelen te bereiken.
De volgende competenties zijn nodig om onze ambities vorm te geven:
Doelgerichtheid
Ambitieuze doelen die haalbaar zijn, maar waarvoor hard gewerkt moet worden;
Resultaatgerichtheid
Wij houden onze doelen in de gaten en als zich problemen voordoen weten wij deze adequaat op te lossen.
Innovativiteit
Wij zien kansen en benutten die en gaan er ook actief naar op zoek
Lef
Ambitieuze doelen bereik je alleen als je af en toe risico’s durft te nemen.
Kwaliteit
Wolderwijs werkt voortdurend aan de kwaliteit van haar onderwijs, haar scholen, personeelsleden en aan de kwaliteit van de organisatie als geheel. Er is sprake van een continu verbeterproces om zodoende aan de kwaliteitseisen te voldoen. Het gaat daarbij steeds om de relatie tussen de eigen doelen en ambities, de borging daarvan in beleid, management en processen en de vraag hoe de resultaten zich verhouden tot de gestelde doelen.
Ontwikkelingsgericht
Ontwikkeling betekent vooruitgang. Ontwikkeling is ook een proces waaraan we binnen Wolderwijs op allerlei gebieden hard werken. Niet alleen aan de ontwikkeling van kinderen en Wolderwijskrachten, maar ook van processen en producten die wij leveren. Als Wolderwijs staan wij midden in de samenleving en linken wij onze onderwijsveranderingen aan ontwikkelingen in de maatschappij, de cultuur en de wetenschap.
Verbindend
Mensen met een gezond besef van wederzijdse afhankelijkheid laten hun eigen initiatieven samengaan met die van anderen. Respect is nodig om elkaar te verstaan en te erkennen wat nodig is. Zo ontstaat de kracht van verbinding. Hierdoor ontstaat een optimale samenwerking en daardoor een groeiende professionalisering. Deze verbinding zoeken niet alleen onze medewerkers met elkaar, maar ook met en tussen leerlingen, ouders/verzorgers en samenwerkingspartners.

Missie
Binnen Wolderwijs helpen we kinderen zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid kunnen zij zich daardoor zelfverzekerd bewegen in een snel veranderende wereld. Hierbij staan vertrouwen en verbinding met de ander centraal. Wij geloven dat ontwikkeling ontstaat in verbinding met jezelf en de ander. We geven dit binnen onze organisatie vorm door in ons aanbod gebalanceerd aandacht te besteden aan de doeldomeinen van Biesta (onderwijspedagoog, Het prachtige risico van onderwijs, 2012, 2014): kwalificatie (het aanbieden en verwerven van kennis en vaardigheden), socialisatie (het bieden van oriëntatie in tradities en praktijken) en subjectificatie of persoonsvorming (het denken over de vraag "Hoe ben ik?" of het aanmoedigen van kinderen een volwassene in de wereld te willen zijn). Onze kindcentra zijn ontmoetingsplekken: een plaats waar kinderen en volwassenen welkom zijn en vanuit gelijkwaardigheid elkaar ontmoeten om samen mens te zijn en samen te ontwikkelen. In vrijheid en met respect voor elkaars verschillen.
Visie
Onze visie is gebaseerd op vijf leidende principes.
1. We gaan uit van vertrouwen
Vertrouwen is de basis van ons mens-zijn en van onze ontwikkeling. Vertrouwen krijg je binnen Wolderwijs. Wij vertrouwen op de goede bedoelingen van onze medemens en laten dat blijken door ruimte te geven. Ruimte aan onze Wolderwijskrachten, aan kinderen en aan ouders. Ruimte om de goede dingen te doen voor alle mensen, jong en oud, die aan ons zijn toevertrouwd.
2. We zitten professioneel op onze handen
Om goed te kunnen ontwikkelen heeft ieder kind en volwassene behoefte aan autonomie: de ruimte, vanuit vertrouwen, om zelf keuzes te kunnen maken. Dat betekent dat we als professionals professioneel op onze handen zitten: we zijn nabij, coachen en geven richting, maar het kind én de professional is eigenaar van zijn of haar eigen ontwikkelproces. Door binnen een veilige en vertrouwde omgeving op basis van eigen keuzes ervaringen op te doen en succes en tegenslag te ervaren, vormen we ons mens-zijn.
3. We doen het samen en blijven onszelf
Alleen samen kunnen we het beste uit onszelf en elkaar halen. Dat geldt voor iedereen binnen onze organisatie: kinderen, ouders én Wolderwijskrachten. Wij erkennen dat we een maatschappelijke opdracht te volbrengen hebben die we niet alleen kunnen bereiken. We zoeken daarom actief de samenwerking binnen én buiten onze organisatie om samen te zorgen dat ‘onze’ kinderen, professionals en organisatie zich optimaal ontwikkelen. Daarbij is er ruimte voor de ander én voor jezelf. Dit vertaalt zich in een open houding naar de ander en naar onszelf: we oordelen niet, maar zoeken te allen tijde naar onze overeenkomsten en gezamenlijke uitdagingen.
4. We werken professioneel
Professionaliteit betekent voor ons het laten zien van professioneel gedrag. Ons gedrag draagt bij aan het welbevinden van de ander en van onszelf en past binnen de doelen van onze organisatie. We erkennen dat dit als mens soms moeilijk is en zijn in staat om elkaar daarin te ondersteunen in alle lagen van de organisatie. We zijn aanspreekbaar op ons professionele gedrag.
5. We gebruiken de kracht van Wolderwijs
Onze ambitieuze houding zorgt ervoor dat we innoveren en flexibel inspelen op trends en ontwikkelingen. We doorbreken comfortzones en tonen verandervermogen. We blijven onderscheidend.
Kind
Elk kind geven we mede-eigenaarschap over zijn eigen leren. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor anderen en de omgeving.
We zorgen voor een brede talentontwikkeling bij de kinderen, waarbij vaardigheden als creatief denken, samenwerken, kennisconstructie, digitale geletterdheid, probleemoplossend denken, kritisch denken en planmatig werken centraal staan.
Om goed aan te sluiten bij de verschillende leervormen en leerstijlen zorgen wij voor een leeromgeving (middelen, personen, strategieën en voorzieningen) die rijk, krachtig en betekenisvol is. Kenmerken daarvan zijn: uitnodigende materialen en activiteiten, een stimulans tot het geven van eigen inbreng en ruimte voor creativiteit, samenwerking en experimenten. Er is sprake van een breed aanbod: van handelend leren tot formeel leren.

Organisatie
In onze organisatie nemen de professionals hun verantwoordelijkheid, is er ruimte voor individuele en gezamenlijke ontwikkeling, komen talenten tot hun recht en worden onze waarden uitgedragen en nageleefd.
Stichting Wolderwijs en stichting Kindcentra Wolderwijs zullen de samenwerking verder uitbreiden, waarbij er aandacht is voor de verdere ontwikkeling van de integrale kindcentra en een breed aanbod voor de buitenschoolse opvang.
Schoolleiders zijn integraal verantwoordelijk en tonen lef.
Binnen de gestelde kaders kunnen scholen en (integrale) kindcentra hun eigen identiteit behouden en uitdragen.
Omgeving
We werken aan educatief partnerschap. Er is sprake van een wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, school en kindcentra, om zo optimale omstandigheden te creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen; thuis, op school en in de kindcentra. Daartoe gaan we met elkaar in gesprek en werken we zoveel mogelijk samen.
Naast de verbinding met ouders en kinderopvang zoeken wij ook de verbinding met samenwerkingspartners zoals schoolmaatschappelijk werk (smw), logopedie, Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Pedagogische Academie Basisonderwijs (Pabo), Voortgezet Onderwijs (VO) en gemeente om de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Goede samenwerking draagt bij aan doorgaande leer- en ontwikkelingslijnen en dat is weer gunstig voor de ontwikkeling van kinderen.